The end of Prep schools

On Monday 21 November, a Council of Minister meeting was held in which the ministers and other representatives discussed the transition project of prep schools in Turkey.
Prep schools are private institutes (also known as “dershanes”) that help students prepare for high school and university entrance examinations.
The leading representatives of the prep schools system agree that the move is to the country's advantage and stated: “The nation's best interest is more important than us. Instead of calling this the death of a caterpillar we say it is the birth of a butterfly”.
After the seven-and-a-half hour meeting, Education Minister Avcı told the reporters that they reached a compromise and that switching dershanes to an “Academic High School” will be a healthier transition.
“Academic High Schools” will be limited to 20 hours instead of the 40 hour weekly classroom time. These academic institutions will also be a sort of university preparatory school.
Government Spokesman Bülent Arınç announced that the final draft on prep schools legislation will be presented to the parliament in January 2014, after which dershanes will be given a time period of two years to transform their institutions into private schools.
“We want to realize this transformation project. No one should perceive this as ill will against prep schools,” Arınç said, claiming that some groups were seeking to incite a row between the government and the Gülen Movement which strongly opposes the move.
He also denied that the government and the Gülen movement were in confrontation, saying that such a conflict would have “bad consequences” for Turkey.


La transformation des écoles préparatoires

Le 21 novembre dernier, un Conseil des Ministres a été tenu, pendant lequel a été abordé le sujet de la transformation des écoles préparatoires en Turquie.
Les écoles préparatoires sont des instituts privés (aussi connus sous le nom de “dershanes”),  qui préparent les élèves au lycée et aux examens d’entrée dans les universités.
Les principaux représentants des écoles préparatoires sont d’accord pour dire que le projet est à l’avantage du pays: “L’intérêt de la nation est plus important que nous. Au lieu d’appeler ceci la mort d’une chenille, nous appelons cela la naissance d’un papillon”.
Après la réunion de sept heures et demie, le ministre de l’éducation Avcı a déclaré aux journalistes qu’ils avaient trouvé un compromis et que changer les dershanes en “Academic High School” serait une transition plus saine.
Ces “Academic High Schools” seront limités à 20 heures de cours au lieu des 40 par semaine habituelles. Ces institutions académiques seront aussi une sorte d’écoles préparatoires universitaires.
Le porte-parole du gouvernement Bülent Arınç a annoncé que le dernier rapport du projet de loi sur les écoles préparatoires sera présenté au Parlement en janvier 2014 et qu’après cette date les dershanes auront deux ans pour transformer leurs institutions en écoles privées.
“On veut réaliser ce projet de transformation. Personne ne devrait le percevoir comme un geste d'hostilité envers les écoles préparatoires”, a affirmé M. Arınç en ajoutant que certains groupes cherchaient à provoquer une dispute entre le gouvernement et le mouvement Gülen (qui est fortement opposé à ce projet).
Il a aussi démenti que le gouvernement et le mouvement Gülen étaient en conflit à ce sujet en disant qu’un tel conflit aurait des “ conséquences néfastes ” pour la Turquie.



Sources :
http://www.hurriyetdailynews.com/turkish-deputy-pm-rules-out-ill-will-against-gulen-community-unveils-prep-school-draft-details.aspx?pageID=238&nID=58910&NewsCatID=338
http://english.sabah.com.tr/national/2013/11/27/education-minister-avci-meets-with-dershane-reps-to-reach-a-compromise



Lucile, 3 décembre 2013

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