Underwater tunnel connecting Europe and Asia

Underwater tunnel connecting Europe and Asia
Turkey is sometimes considered as a bridge between Europe and Asia. On October 29, Turkey has opened an underwater railway tunnel linking the two continents and the two sides of Istanbul.
The undersea tunnel, called Marmaray runs under the Bosphorus Strait that divides Istanbul between Asia and Europe. Officials hope that with up to 1.5 million passengers a day, the tunnel will ease some of Istanbul’s chronic traffic congestion, particularly over the two bridges linking the two sides of the city. A more distant dream is that the tunnel may become part of a new train route between Western Europe and China. According to Prime Minister Recep Tayyip Erdogan, "Marmaray is not a project only for Istanbul, but a project for the whole humanity."
Rejecting any fears that the tunnel could be vulnerable to earthquakes in a region of high seismic activity, Turkish Transportation Minister Binali Yildirim said that it is designed to withstand a massive 9.0 magnitude quake. He calls it "the safest place in Istanbul". 
The Marmaray link is a part of $4.5 billion mega-project launched by the government in 2004. It was scheduled to be completed in four years, but was delayed by important archaeological finds, as builders began digging under the city.
With these infrastructure projects, Erdogan is aiming high, striving to increase Turkey's impact. He believes Turkey can double its gross domestic product to $2 trillion, and by doing so to emerge as one of the biggest international economies.
The opening ceremony of the tunnel was attended by Erdogan and other officials, including Japanese Prime Minister Shinzo Abe, whose country was heavily involved in the construction and financing of the railway tunnel project.


 Un  tunnel sous-marin relie enfin l’Europe et l’Asie
La Turquie est parfois considérée comme un pont entre l’Europe et l’Asie. Le 29 octobre dernier, elle a ouvert un tunnel sous-marin qui relie les deux continents et les deux parties d’Istanbul.
Le tunnel sous-marin, appelé Marmaray, passe sous le détroit du Bosphore qui partage Istanbul entre l’Europe et l’Asie.
Les autorités espèrent qu’avec 1, 5 million de passagers chaque jour, le tunnel facilitera le trafic routier d’Istanbul et plus particulièrement le trafic sur les deux ponts qui relient la ville. Un rêve encore plus lointain serait que le tunnel fasse partie de la future ligne ferroviaire entre l’Europe de l’Ouest et la Chine. D’après le premier ministre Recep Tayyip Erdogan : « Marmaray n’est pas seulement un projet pour Istanbul mais pour l’humanité entière.»
Ecartant toutes craintes que le tunnel ne s’effondre en cas de tremblement de terre dans cette région de forte activité sismique, le ministre des transports turc Binali Yildirim déclare que le tunnel est conçu pour résister à une magnitude de 9. Il prétend que le tunnel est « l’endroit le plus sûr d’Istanbul ».
Le tunnel Marmaray fait partie d’un grand projet de 4,5 milliards de dollars lancé par le gouvernement en 2004. Ce projet aurait dû prendre fin au bout de quatre ans mais il a dû être retardé pour cause de découvertes archéologiques alors que les constructeurs commençaient à creuser sous la ville.
Avec ces projets d’infrastructures, Erdogan est très ambitieux en ce qui concerne le rayonnement de la Turquie. Il pense que la Turquie peut doubler son produit intérieur brut pour atteindre 2 milliards de dollars et ainsi s’imposer comme une des dix plus grandes économies mondiales.
La cérémonie d’ouverture du tunnel a réuni Edorgan et de nombreuses autres personnalités dont le premier ministre japonais Shinzo Abe, dont le pays était directement impliqué dans la construction et le financement du projet de tunnel ferroviaire.  


Sources :



Lucile, 12 novembre 2013

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